UPDATE: Am prelungit apelul deschis Young Matters până pe data de 8 iunie, inclusiv. APLICĂ AICI!
Young Matters invită studenții din discipline legate de proiectarea viitorului nostru să se alăture programului Design Signals al FABER prin participarea la o școală de vară care aduce în prim-plan practici contemporane de design și se concentrează pe curiozitățile și ideile tinerilor practicieni. Cu un accent pus pe orașul Timișoara, Young Matters este un program dedicat studenților din diferite discipline, care își doresc să contribuie încă de la o vârstă fragedă la conceperea de investigații și prototipuri pentru un viitor mai bun.
Pentru 2025, Young Matters ia forma unei școli de vară în care studenți din diverse domenii, dar interesați de proiectare și de aplicarea cunoștințelor, ideilor, abilităților și instrumentelor proprii, sunt invitați să participe într-un format educațional alternativ. O școală de vară de o săptămână în care interesele lor pentru un viitor mai bun pot fi puse în practică într-un atelier de design cu tutori internaționali și invitați locali și internaționali.
Young Matters propune o abordare educațională specifică unui loc, înțelegând ca fiind fundamentală conexiunea dintre idei și contextul în care acestea se manifestă. Programul constă într-o serie de prelegeri multidisciplinare, metode aplicate de design, explorări de teren și un cadru în care ideile studenților pot fi activate într-un spațiu colectiv de învățare și creație. Atelierul va învăța metode, abilități și strategii legate de practicile de design contemporan.
Cu fiecare ediție a programului DESIGN SIGNALS, FABER propune o temă în jurul căreia se dezvoltă întregul program. Tema acestui an este legată de chimie – o disciplină fundamentală pentru toate procesele de design. Tutorii și invitații vor prezenta diferite perspective asupra acestei teme – care îi vor sprijini pe studenți să se implice și să contribuie prin lucrările lor la mediile urbane, sociale, de mediu și materiale ale Timișoarei, prin design.
Cine poate aplica?
Invităm studenți din design, arhitectură, artă și alte facultăți orientate spre design care doresc să își extindă experiența prin metode alternative de învățare, cercetare și design într-un format care leagă discipline, experiențe internaționale și impact local.
Ce este designul?
Designul este abordat ca o disciplină capabilă să conecteze locuri, oameni, medii și idei, cu scopul de a identifica întrebări esențiale și apoi de a orchestra atent diverse resurse pentru a crea răspunsuri vizionare, adecvate, sustenabile și frumoase.
Cum este structurată școala de vară?
Structura școlii de vară este un atelier de o săptămână (7–13 iulie 2025), în care tutorii și studenții lucrează împreună pentru a prototipa proiecte legate de orașul Timișoara. Tutorii, împreună cu echipa FABER, vor selecta situri și perspective specifice contextului pentru a oferi un punct de plecare solid proiectelor.
Cum este structurată săptămâna?
Atelierul este o săptămână intensă care începe cu o explorare de teren a siturilor și cunoștințelor care traversează zone industriale, de mediu și infrastructurale din oraș. Pe parcursul săptămânii, prelegeri și întâlniri cu experți le oferă studenților perspective și cunoștințe din alte discipline, iar cursurile experimentale cu tutorii le vor preda abilități, tehnici și metode de design.
Care este scopul atelierului?
Scopul atelierului este de a prototipa prin strategii, instrumente și metode de design pentru orașul Timișoara și prin lentila chimiei – care este fundamentală pentru produsele, corpurile, locurile și mediile noastre (apă, aer, sol, corp etc.).
Ce se întâmplă după atelier?
La finalul atelierului, 3 prototipuri vor fi selectate și li se va acorda un buget studenților pentru a-și continua proiectul și a-l prezenta în cadrul expoziției anuale DESIGN SIGNALS – deschiderea va avea loc pe 11 septembrie 2025. Studenții câștigători ai grantului vor fi ghidați în acest proces de curatorul și echipa de producție a expoziției FABER.
Ce se așteaptă de la studenții care aplică?
Ne așteptăm ca studenții să fie curioși și deschiși să învețe, prin orașul lor, ce poate face designul și cum poate designul să schimbe contexte în moduri mai bune. Ne așteptăm ca studenții să aibă disponibilitate să participe pe toată durata săptămânii și să se implice cu timpul, ideile și personalitatea lor în această aventură pedagogică. De asemenea, ne așteptăm ca studenții participanți să aibă timp pe parcursul verii să își dezvolte proiectul în continuare în cazul în care câștigă grantul (iulie – septembrie). Acest angajament implică lucrul în continuare la proiect și întâlniri cu echipa curatorială și de producție, online sau fizic, cel puțin de patru ori pe parcursul verii.
Cum aplici?
Aplicațiile trebuie trimise prin formularul online până cel târziu 30 mai, ora 23:59. Aplicația ta trebuie să conțină un singur fișier PDF (max. 10 MB), structurat astfel:
🔹 Secțiunea 1 – Portofoliu
Prezintă 3 proiecte dezvoltate în cadrul studiilor sau al experienței tale de lucru. Folosește o pagină pentru fiecare proiect, combinând text și imagini pentru a explica abordarea și rezultatele.
🔹 Secțiunea 2 – Reflecții despre Chimie & Loc
Răspunde într-o pagină la următoarele întrebări:
- Ce conexiuni observi între domeniul chimiei și orașul Timișoara? Ia în considerare elemente precum aerul, apa, solul, produsele, serviciile, acțiunile zilnice, comportamentele și corpurile.
- Gândește-te la un loc specific din Timișoara unde chimia are un impact clar și vizibil și descrie atât locul, cât și impactul chimiei (poți face referire la un impact pozitiv sau negativ).
🔹 Secțiunea 3 – Viziune personală
Într-o pagină, răspunde la următoarele întrebări:
- Cum vezi aplicarea a ceea ce înveți în prezent la școală?
- Cum îți vezi rolul, ideal și în viitor, în domeniul tău profesional?
- Ce înseamnă designul pentru tine?
APLICĂ AICI
Cine sunt tutorii școlii de vară?
Fabio Salvadori este director artistic și designer grafic, cu o gândire orientată spre ilustrație și abilități avansate în CGI și tehnici vizuale generative. Practica sa se concentrează pe investigații vizuale menite să demistifice clișeele și să provoace narațiunile dominante, folosind designul ca instrument critic pentru a transmite mesaje complexe. Printr-un amestec de analiză detaliată a datelor, creație vizuală și experimentare cu medii digitale și fizice, el construiește povești vizuale care oferă perspective neașteptate asupra problemelor contemporane.
Federico Santarini este designer de informațional și grafic, concentrându-se pe intersecția dintre design, date și geografie. În prezent, predă la Design Academy Eindhoven și explorează modul în care designul poate comunica sisteme complexe prin metode vizuale și spațiale. Lucrările sale acoperă o varietate de proiecte, de la sisteme de publicare academică până la expoziții publice, cu un interes deosebit pentru vizualizarea datelor, cartografie și dezvoltare software.
Atelierul lor își propune să dezvolte un proces complet integrat de vizualizare pentru afișarea datelor privind poluarea aerului, specifice Timișoarei. Studenții vor avea sarcina de a concepe atât componente software, cât și hardware, pentru a crea un flux de lucru fluid, de la senzor la vizualizare. Scopul este de a depăși caracterul plat și static al mijloacelor tradiționale de afișare a informațiilor, precum hârtia sau ecranele video, și de a explora forme de reprezentare mai dinamice și multidimensionale.
Ro Pérez Gayo este designer, cercetătoare și educatoare, iar munca ei explorează dimensiunile politice, afective și relaționale ale designului în cadrul infrastructurilor, tehnologiilor și sistemelor de guvernanță. Ancorată în experiențele queer și trans, practica ei îmbrățișează fricțiunea, aducând în prim-plan interacțiuni minore, adesea neglijate, dintre corpuri și sisteme. Abordează designul ca pe o metodă de poziționare: implicând complexitatea, contradicția și complicitatea, mai degrabă decât încercând să le rezolve. În contexte de design, instituționale și comunitare, dezvoltă metodologii situate, bazate pe cunoaștere parțială, afinitate afectivă și responsabilitate colectivă. Munca sa rezistă certitudinii și consensului. În schimb, Pérez Gayo privește designul ca pe un mijloc de a destabiliza condițiile a ceea ce este gândibil și trăibil, de a redirecționa puterea și de a imagina alte posibilități — afirmându-l ca o practică politică și etică a transformării.
În cadrul Young Matters, Ro invită studenții să exploreze împreună intimitatea chimică drept metodă de investigare a modului în care comunitățile din Timișoara trăiesc cu expunerea la substanțe chimice — de la moșteniri industriale locale până la produse de consum sau de sănătate din viața de zi cu zi. Pornind de la modul în care are loc — sau este blocat — contactul cu substanțele chimice, vom urmări felul în care chimicalitatea organizează comunitățile și mediile lor prin forțe de reglementare. Folosind metode de cercetare prin design situat, ne vom întreba cum sunt simțite, reglementate și distribuite substanțele chimice în Timișoara — și ce tipuri de vieți devin posibile sau imposibile în urma acestora.
Anna Diljá Sigurðardóttir este cercetătoare în design, stabilită în Islanda, specializată în design de comunicare și informație. Interesată de geopolitică, științele pământului și cartografie, munca ei investighează moduri de a traduce date științifice și subiecte jurnalistice într-o narațiune cu multiple perspective, ușor de înțeles. Folosind diverse medii precum narațiunea grafică, imaginea în mișcare și lucrările sculpturale, ea se concentrează pe crearea unei metode accesibile de a înțelege și reflecta asupra informațiilor invizibile care ne înconjoară.
În cadrul atelierului Rare Earth, studenții vor analiza rolul esențial, dar adesea invizibil, al elementelor rare în viața contemporană. Aceste elemente sunt critice pentru tot, de la smartphone-uri la sisteme de energie regenerabilă, însă extracția lor implică consecințe profunde de ordin ecologic, economic și geopolitic — modelând dependențe globale și riscuri ecologice. Termenul „rare” nu înseamnă întotdeauna că aceste elemente sunt geologic rare. Multe dintre ele sunt relativ abundente, dar sunt dificil de extras și rafinat, fiind adesea dispersate în concentrații mici pe întreaga planetă. Așa cum petrolul, fierul sau bronzul au definit epoci anterioare, pământurile rare remodelează în prezent afacerile globale — oferind un avantaj strategic națiunilor și industriilor capabile să asigure surse sustenabile de aprovizionare.
Despre Design Signals
Lansat în 2023 ca Bright Cityscapes, în parteneriat cu Universitatea Politehnica Timișoara, am început să explorăm contextul specific al Timișoarei și relația complexă a designului cu provocările contemporane și avansurile tehnologice, prin perspectivele unor gânditori, designeri, sociologi, reprezentanți ai mediului academic, instituții și companii, în cadrul unor expoziții, conferințe, ateliere și alte formate de evenimente.
În 2023 am înțeles importanța pedagogiei și am dezvoltat programul Young Matters. În acel an am organizat Atlas of Distances, o colaborare educațională între trei departamente de design de la trei școli – Facultatea de Arhitectură a Universității Tehnice din Timișoara (RO), Studio Technogeographies de la Design Academy Eindhoven (NL) și Borders and Territories de la TU Delft (NL), ale cărei rezultate au fost prezentate într-o expoziție și conferințe la ARChA.
În 2024, continuând această abordare de conectare a diferitelor locuri și oameni, pentru a reduce decalajele și a genera reflecție asupra interconectivității dintre Timișoara și design, am investigat industria textilă. În această ediție, Young Matters a invitat studenți din orice disciplină, de la toate universitățile din Timișoara, să aplice, iar programul a fost un atelier From – To: Letters to the City. Rezultatele au fost prezentate în expoziția Secrete Întrețesute la FABER.
Despre FABER
FABER este un hub creativ independent din Timișoara, fondat în 2018 de operatori culturali și antreprenori locali, dedicat dezvoltării ecosistemelor de învățare și acțiune prin grijă, creativitate și cunoaștere. FABER reunește gânditori locali și internaționali, designeri, muzicieni, sociologi, dar și rețele creative, mediul academic și instituții, în expoziții, conferințe, concerte, ateliere și alte formate de evenimente găzduite sau auto-organizate – care generează colaborări pe termen lung, produse, servicii, politici sau pur și simplu prietenii.